تمیز کردن جوشکاری استنلس استیل

تمیز کردن جوشکاری

بسیاری از کارگاه‌ها هستند که در فرایندهای تولیدی خود نیاز به جوشکاری فولاد ضدزنگ دارند. این عملیات درکنار مزایایی که دارد باعث عوارض ناخواسته و نامطلوبی نیز می‌شود که نیاز به تمیز کردن جوشکاری خواهید داشت. جوشکاری گاهی اوقات باعث به‌وجودآمدن رنگ‌های ناشی از حرارت دیدن استیل، در اطراف محل جوش می‌شود. همچنین سرباره‌ها و ذرات فلز مذاب بر سطح استیل آثار ناخوشایندی باقی می‌گذارند. اگر این آثار باقی بمانند، به استنلس‌استیل جلوه نامناسبی می‌دهند و یکی از ویژگی‌های مهم آن که ظاهر جذاب و زیبا است را ازبین می‌برند.در واقع جوشکاری باعث ایجاد یک سری آثار نامطلوب و ناخواسته می‌شود که باید تاحد امکان برای از بین بردن لکه های جوشکاری تلاش کرد و زیبایی استنلس استیل را به آن باز گرداند. در این راستا باید نسبت به تمیز کردن آن‌ها اقدام کرد. برای تمیز کردن جوشکاری استیل نیاز است به دنبال راهی باشید که بیشترین بازدهی را داشته باشد، مقرون به صرفه باشد و در زمان کوتاه بتوان به نتیجه مناسب رسید.

خوردگی جوشکاریحذف رنگ های حرارتی ناشی از جوشکاری

در این مطلب سعی داریم، بهترین راه‌کار برای تمیز کردن آثار نامطلوب خدمات جوشکاری استیل را به شما معرفی کنیم. فرایند پاک‌سازی جوش فولاد ضدزنگ با روش TIG Brush را در این‌جا بررسی خواهیم کرد، یک فرآیند الکتروشیمیایی که برای حذف آسان رنگ‌های حرارتی از طریق استفاده از گرمای تولید شده توسط جریان الکتریکی به همراه مایع تمیزکننده مخصوص طراحی شده است. پس در ادامه همراه ما باشید.

تمیز کردن جوش‌کاری های فولاد ضد زنگ فرایند پاک کردن رنگ‌های حاصل از جوشکاری

انواع روش‌ها برای تمیز کردن جوش‌کاری‌های فولاد ضدزنگ

امروزه روش‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند برای تمیز کردن جوش‌کاری های فولاد زنگ نزن به کمک شما بیایند. این روش‌ها شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  • تمیز کردن جوشکاری به روش مکانیکی
  • تمیز کردن جوشکاری به روش شیمیایی
  • تمیز کردن جوشکاری به روش الکتروشیمیایی

فرایند الکتروشیمیایی از مناسب‌ترین پیشنهادات برای تمیز کردن آثار نامطلوب جوشکاری است؛ زیرا با کمک آن می‌توانید به‌راحتی رنگ‌های حرارتی ایجادشده را از بین ببرید. تجهیزات و دستگاه‌های مختلفی برای تمیز کردن جوشکاری به روش الکتروشیمیایی در بازار وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای کارگاه‌تان دستگاه‌ی باکیفیت انتخاب کنید و از مواد شیمیایی مطمئن در آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید :  مقدمه ای بر فولادهای داپلکس

تمیز کردن جوشکاری به روش الکتروشیمیایی یا الکترو پولیش

برای تمیز کردن جوشکاری از روی ورق استیل، لوله استیل، پروفیل استیل یا دیگر مقاطع استیل، با کمک این دستگاه‌ها به مایع الکترولیتی ملایم و همچنین جریان الکتریکی ضعیف نیاز است. دستگاه‌های تمیزکاری جوش یک راه‌حل ساده و ایمن را در اختیار شما قرار می‌دهند و می‌توانید نسبت به ازبین‌بردن ناخالصی‌ها اقدام کنید. روی فولاد ضدزنگ لایه‌های اکسید کروم وجود دارند که بعد از انواع جوشکاری از بین می‌روند. این لایه‌ها می‌توانند از فلز در برابر خوردگی محافظت کنند. فرایند جوشکاری باعث جایگزین‌شدن اکسید آهن با لایه‌های اکسید کروم می‌شود.

تمیز کردن جوشکاری به روش الکتروشیمیاییجوشکاری به روش الکتروشیمیایی

جوشکاری لایه اکسید کُروم که از استیل در برابر خوردگی محافظت می‌کند، را از بین می برد و اکسید آهن را جایگزین آن می‌کند. با کمک دستگاه‌ الکترو پولیش و تکنولوژی‌های مربوطه می‌توان نسبت به ازبین‌بردن اکسید آهن اقدام کرد. این سیستم یک فرآیند شیمیایی نسبتاً ساده را برای پاکسازی جوش‌های فولاد ضدزنگ و مهم‌تر از آن بازیابی لایه‌های اکسید کُروم محافظ سطح استیل ارائه می‌کند. در فرایند مربوطه الکتریسیته، گرما و مواد شیمیایی در کنار یکدیگر باعث می‌شوند واکنشی انجام شود. همین واکنش است که می‎‌تواند اکسید آهن را از بین ببرد. همچنین در کنار این اتفاق باعث تشکیل مجدد یک لایه اکسید کروم خواهند شد. البته درصورت عدم استفاده نیز دیر یا زود بالاخره این لایه‌های اکسید کروم تشکیل می‌شود؛ زیرا فولاد ضدزنگ دارای مقادیر زیادی عنصر کُروم در آلیاژ خود است. درصورتی‌که آلاینده‌ها حذف شوند، این لایه‌ها مجدداً سریعتر و با کیفیت‌تر ایجاد خواهند شد.

بیشتر بخوانید :  چگونه عمر اتصالات استنلس استیل را طولانی تر کنید

دستگاه‌های تمیزکاری جوش چه ویژگی‌هایی دارند؟

دستگاه‌های الکتروپولیشی که به‌منظور تمیز کردن جوشکاری از روی ورق استیل، لوله استیل، پروفیل استیل یا دیگر مقاطع استیل، مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید قابل حمل یا پرتابل باشند تا به‌راحتی آن‌ها را به مکان‌های مختلفی که نیاز است جابه‌جا کرد. دستگاه‌های الکترو پولیش برای پاک‌سازی سطح استیل دارای یک ژنراتور هستند که می‌توانند جریان‌های الکتریکی با شدت مختلفی (حدود 20 تا 90 آمپر) را در اختیار بگذارند. همچنین یک فرچه یا برس کاملاً کاربردی همراه این تجهیزات طراحی شده است تا فرایند تمیزکاری با نهایت کیفیت به انجام برسد. البته انواع مایع تمیزکننده نیز در این دستگاه‌ها به کار گرفته می‌شوند.

برای اینکه کار را شروع کنید، اپراتور دستگاه باید برس را به ژنراتور متصل کند. با این کار می‌توان جریان الکتریکی را از ژنراتور به برس منتقل کرد. برس باید داخل مایع تمیزکننده فرو رود و سپس روی درز مربوطه کشیده شود. جریان الکتریکی می‌تواند باعث ایجاد گرما تا 100 درجه سانتی‌گراد شود. جریان الکتریکی و مایع مخصوص با کمک یکدیگر اکسید آهن را از بین می‌برند.

علاوه بر از بین‌رفتن اکسید آهن، جریان الکتریکی این قابلیت را دارد که با یک اثر موج مانند در فلز مورد نظر ایجاد کند. زمانی که این اثر با اکسیژن محیط وارد واکنش شود، مجدداً شاهد تشکیل لایه اکسیدکُروم خواهید بود. این فرایند خیلی زمان‌بر نیست؛ اما برای اجرای تمیز تا نتیجه مطلوب باید به‌اندازه کافی صبر و حوصله داشته باشید. در انتها اپراتور یا متخصص مایع تمیزکننده و سایر مواد باقی‌مانده را از سطح پاک می‌کند. حالا می‌توانید دوباره سطح تمیز محصول استیل را مشاهده کنید. لازم به ذکر است دستگاهی که این کار را انجام می‌دهد هم می‌تواند دستی و هم خودکار باشد. اگر به دنبال نمونه‌های اتوماتیک هستید، باید مبلغ بیشتری را کنار بگذارید.

بیشتر بخوانید: جوشکاری استنلس استیل چگونه انجام می‌شود؟

بیشتر بخوانید :  نقطه ذوب استنلس استیل - دمای ذوب انواع فولادهای ضد زنگ

تمیز کردن جوشکاری به روش الکتروشیمیایی پاکسازی آثار جوش تیگ

این روش علاوه بر پاکسازی آثار جوش تیگ و تمیز کردن جوشکاری، این قابلیت را دارد که آثار رنگ حرارتی روی استیل که به دلایل دیگری بوجود آمدند را نیز برطرف کند. برای مثال گاهی در لبه‌های قطعاتی که با برش لیزر برش‌کاری شده‌اند آثار تغییر رنگ حرارتی دیده می‌شود، که با روش الکترو شیمیایی یا الکتروپولیش به راحتی قابل پاک‌سازی هستند. همچنین از این روش می‌توان برای علامت‌گذاری روی قطعات استیل استفاده کرد. با قرار دادن یک شابلون مخصوص روی سطح فلز و اعمال مایع علامت گذاری با برس TIG، اپراتور می‌تواند قطعه را با اطلاعاتی از قبیل مشخصات فنی تا لوگوی شرکت علامت گذاری کند.

تمیز کردن جوشکاری به روش مکانیکیدستگاه‌های تمیز کردن جوش از روی فولاد ضدزنگ

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با تمیز کردن جوشکاری از روی ورق استیل، لوله استیل، پروفیل استیل یا دیگر مقاطع استیل، آشنا کنیم. برای این کار از دستگاه‌های مخصوص الکتروپولیش بهره برده می‌شود که کار با آن‌ها هم به صورت دستی و هم اتوماتیک امکان‌پذیر است. کارگاه‌های تولیدی و صنایع مختلفی می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به صنایع نفت و گاز، شیمیایی و معدن، تصفیه آب، انرژی، ساخت‌وساز و صنایع غذایی و آشامیدنی اشاره داشته باشیم.

مجموعه استیل رخ با سال‌ها تجربه در تامین مواد خام و خدمات استیل آمادگی دارد شما را در این زمینه یاری کند. کارگاه‌های خدمات استیل ما در زمینه انجام خدمات برش، جوش و پرداخت استیل آماده خدمت‌رسانی به شما هستند. همچنین می‌توانید مواد اولیه مورد نیاز بر پایه استنلس استیل مورد نیازتان را از استیل رخ تامین کنید و با خدمات استیل رخ که این مجموعه در اختیارتان قرار می‌دهد انواع قطعات استیل را تحویل بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم از وب‌سایت استیل رخ بازدید کنید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره‌ی محصولات سوالی دارید؟ از ما بپرسید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp یکی از کارشناسان را انتخاب کنید