خانواده فولادهای ضدزنگ، رابطه ترکیبات آلیاژی و ویژگی‌های فنی

فولاد زنگ نزن یا استنلس استیل آلیاژهایی بر پایه آهن حاوی حداقل 10.5% کروم هستند، حداقل میزان مورد نیاز از خانواده فولادهای ضدزنگ که برای جلوگیری از انواع خوردگی لازم است. آلیاژهای استیل ویژگی‌های ضدزنگ و مقاومت به خوردگی خود را از طریق تشکیل یک فیلم نامرئی اکسید غنی از کروم که در سطح فلز تشکیل می‌شود به دست می‌آورند. این لایه اکسیدکروم غیر فعال که در سطح فلز تشکیل می‌شود تماس آهن موجود در این آلیاژها را با اکسیژن موجود در اتمسفر قطع می‌کند و به این ترتیب مکانیزم زنگ‌زدگی آلیاژ فولادی بی‌اثر می‌شود.

سایر عناصر آلیاژی در ترکیب ساختاری انواع آلیاژ استیل برای بهبود ویژگی‌های خاص این فلزات هستند و عبارتند از:

  • نیکل
  • منگنز
  • مولیبدن
  • مس
  • تیتانیوم
  • سیلیکون
  • نیوبیم
  • آلومینیوم
  • گوگرد
  • سلنیوم و…

عنصر مهم دیگر در این آلیاژها وجود دارد کربن است که اصولاً میزان آن در فولادها کمتر از 2.1% است. البته در استیل معمولاً میزان کربن بسیار ناچیز بوده و در مقادیری از 0.03% تا کمی بیش از 1.0% در گریدهای خاص وجود دارد.

طبقه بندی فولادهای ضد زنگ

از قدیم، فولادهای زنگ‌نزن بر اساس ریزساختار متالورژیکی طبقه‌بندی شده‌اند و در انواع آستنیتی، مارتنزیتی، فریتی یا فولاد داپلکس (آستنیتی به علاوه فریتی) تعریف می‌شوند. علاوه بر این، گروه پنجم،فولادهای ضدزنگ رسوب سخت (PH) هستند که قابلیت سخت شدن با عملیات حرارتی انها بیشتر اهمیت دارد. فولادهای ضدزنگ آستنیتی از نظر تنوع آلیاژ و کاربرد، بزرگترین خانواده فولادهای ضدزنگ را تشکیل می‌دهند. و باز در همین خانواده استیل‌های سری 300 که به گریدهای آهن، کروم و نیکل معروف هستند از همه بیشتر مورد توجه می‌باشند.

بیشتر بخوانید :  کاربرد فولاد ضد زنگ در صنعت نفت و گاز

شاید بتوان گفت که گرید استنلس استیل 304 از این خانواده پُرمصرف‌ترین و معروف‌ترین نوع استیل در بین تمام انواع استنلس استیل است. اگر فولاد ضد زنگ گرید 304 (18-8) را مبنای مقایسه با سایر آلیاژهای استیل قرار دهیم، نمودار زیر خلاصه‌ای مفید از ارتباط آلیاژهای فولادهای ضدزنگ از نظر میزان عناصر آلیاژی است و اشاراتی کلی به خصوصیات و ویژگی‌های فنی ناشی از افزایش و کاهش این عناصر در آلیاژهای خانواده فولادهای ضدزنگ ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: تفاوت استنلس استیل 304 و 316

 

فولاد های آلیاژی

سخن آخر

مجموعه استیل رخ با سال‌ها تجربه در تامین مواد اولیه و خدمات استنلس استیل آماده همکاری و پشتیبانی صنعتگران در این زمینه است. برای تامین ورق استیل، لوله و پروفیل استیل و انواع مقاطع توپر استیل آمادگی داریم در خدمت شما باشیم. همچنین برای تامین اتصالات صنعتی استیل و انواع یراق و اتصالات دکوراتیو استیل می‌توانید به فروشگاه آنلاین ما سری بزنید. استیل رخ آمادگی دارد با ارائه خدمات فنی و تکمیلی استیل نیز در خدمت شما باشد و شما را به محصول نهایی مورد نظرتا نزدیک‌تر کند. برای مشاوره و تامین کالا و خدمات استیل با کارشناسان استیل رخ در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره‌ی محصولات سوالی دارید؟ از ما بپرسید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp یکی از کارشناسان را انتخاب کنید