مزایا و معایب فولاد ضد زنگ در مقابل نقره استرلینگ در جواهر سازی

مزایا و معایب فولاد ضد زنگ

مزایا و معایب فولاد ضد زنگ در جواهرسازی چیست؟ همانطور که می‌دانید، از انواع فلزات در جواهرسازی استفاده می‌شود. از جمله این فلزات می‌توانیم به نقره استرلینگ و فولاد ضد زنگ اشاره کنیم؛ اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که هر کدام از این دو آلیاژ با ظاهر مشابه چه خصوصیاتی دارند و اصولا کدام انتخاب بهتری خواهند بود؟ گردنبند استیل بهتر است یا نقره؟ هر دو نقره‌ای رنگ هستند، هر دو را می‌توان تا درخشندگی بالایی جلا داد، و هر دو سطح صاف و دلپذیری دارند. در این شرایط باید به مقایسه مزایا و معایب فولاد ضد زنگ و نقره استرلینگ بپردازیم. برخی افراد به دلیل ارزش قیمتی بالاتر، ترجیح می‌دهند از نقره استرلینگ که یک فلز گرانبها است استفاده کنند؛ درحالی‌که فولاد ضدزنگ نیز باتوجه‌به مزایایی که دارد، می‌تواند به‌عنوان یک آلیاژ فلزی با کیفیت انتخاب مناسبی باشد. در ادامه به کاربرد استیل در صنایع جواهر سازی و مزیت‌های آن در مقایسه با نقره استرلینگ خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

 گردنبند استیل بهتر است یا نقره بررسی مزایا و معایب فولاد ضد زنگ در ساخت جواهر

مزایای فولاد ضدزنگ

حتماً دیده‌اید که از فولاد ضد زنگ برای ساخت کارد و چنگال، لوازم آشپزخانه و حتی ابزار جراحی استفاده می‌شود. اما، امروزه، این گروه از آلیاژها برای ساخت جواهرات نیز بسیار محبوب هستند. فولاد ضدزنگی که در ساخت لوازم جراحی استفاده می‌شود به دلیل درخشندگی، استحکام، دوام بالا و همچنین مقاومت فوقالعاده به خوردگی بسیار مورد توجه است. آلیاژهای فولاد ضد زنگ با تنوع بسیار زیادی عرضه می‌شوند، که هر کدام ویژگی‌های خاصی برای کاربردی خاص دارند. شرکت‌های معتبر معمولاً از فولاد ضد زنگ 316L (استنلس استیل 316) برای ساخت جواهرات خود استفاده می‌کند، این گرید حاوی مقادیر بالایی کروم، نیکل با کربن کمتر و 2 تا 3% مولیبدن خواص بالایی دارد. این خصوصیات باعث می‌شوند جواهرات ساخته شده با این آلیاژ مستحکم، بادوام و با درخشندگی جذابی عرضه شوند.

در مبحث مزایا و معایب فولاد ضد زنگ قصد داریم در ابتدا به بررسی مزیت‌های استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ بپردازیم. این برتری‌ها به‌ اندازه‌ای هستند که فولاد ضدزنگ را به یک انتخاب مناسب به‌منظور استفاده در ساخت جواهرات تبدیل کرده‌اند. در ادامه می‌توانید با برخی از مهم‌ترین مزایای استنلس‌استیل آشنا شوید.

  1. مقاومت به خوردگی

مقاومت فولاد ضد زنگ در برابر انواع خوردگی بی‌نظیر است. فولاد ضدزنگ از آلیاژهایی به شمار می‌رود که برای ساخت آن نیاز به عناصر مختلفی است. کروم یکی از عناصر آلیاژی است. زمانی که کروم با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می‌شود، یک لایه نازک و غیرفعال از اکسید کروم روی سطح جواهرات تشکیل خواهد شد. لازم به ذکر است این لایه نامرئی بوده و مقاومت به خوردگی ناشی از آن است؛ در نتیجه در استنلس‌استیل زنگ نمی‌زند و لک نخواهد شد.

  1. دوام بالا

در ادامه مبحث مزایا و معایب فولاد ضد زنگ، می‌توانیم به دوام بیشتر اشاره کنیم. استحکام کششی در فولاد بسیار بالا است؛ به همین علت می‌توان از آن در کاربردهای صنعتی بهره برد. اگر از فولاد در ساخت جواهراتی همچون حلقه، گردن‌بند، گوشواره و… استفاده شود، می‌توان شاهد مقاومت در برابر اعوجاج یا خمیدگی بود و محصول مورد نظر در بهترین شکل ممکن در درازمدت دیده خواهد شد.

بیشتر بخوانید :  نقطه ذوب استنلس استیل - دمای ذوب انواع فولادهای ضد زنگ

 انواع فلزات در جواهرسازیفولاد ضدزنگ دوام بالایی دارد

  1. مقرون‌به‌صرفه

تفاوت نقره استرلینگ با استیل در همین پارامتر مهم است. برخلاف نقره استرلینگ، فولاد ضدزنگ از عناصر آلیاژی و فلزاتی ساخته شده است که خیلی گران‌بها نیستند. این بدان معنا است که ساخت فولاد زنگ‌نزن بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود و می‌توان جواهراتی موسوم به استنلس استیل را با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری به فروش رساند.

  1. انتخابی عالی برای استفاده روزمره

جواهراتی که با فولاد ضدزنگ ساخته می‌شوند، می‌توانند دوام بیشتری داشته باشند و همچنین مقاوم به انواع خوردگی هستند؛ ازاین‌رو برای استفاده روزمره این جواهرات گزینه مناسب‌تری به شمار می‌روند. ازآنجایی‌که مصرف‌کنندگان تمایل به استفاده روزمره پیدا می‌کنند و به عنوان جواهری همیشه همراهشان از آن استفاده می‌کنند، می‌توانیم نتیجه بگیریم که فروش و مصرف این جواهرات نیز بسیار بیشتر خواهد بود.

  1. مقاوم در برابر خراش

به ادامه مقاله مزایا و معایب فولاد ضد زنگ می‌پردازیم. یکی از مشکلات بزرگی که در اکثر فلزات گران‌بها به چشم می‌خورد، نرم بودن آن‌ها است. این بدان معنا است که جواهراتی مانند حلقه ازدواج به‌مرورزمان ممکن است خراش برداشته و سطح آن کدر شود. درصورتی که حلقه‌های استیل به‌اندازه کافی سخت هستند و در برابر خراش سطحی مقاومت نشان دهند.

  1. براق‌تر از نقره

به دلیل وجود کروم، نیکل و سایر عناصر به‌کاررفته در فولاد ضدزنگ می‌توانید شاهد درخشندگی بیشتری در مقایسه با نقره استرلینگ باشید. همچنین این درخشندگی بسیار ماندگارتر است که خود یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید.

  1. تمیزکردن آسان

ازآنجایی‌که استنلس استیل، ضد زنگ و ضد خش است، می‌توان بدون اینکه به سطح آسیب وارد شود، آن را تمیز کرد. این یکی از نقاط قوتی است که باعث شده استفاده از فولاد ضدزنگ در ساخت جواهرات رشد بسیاری داشته باشد. این فلز بسیار بهداشتی است و هرگونه آلودگی از روی آن به راحتی پاک می‌شود.

بیشتر بخوانید :  انواع کاربرد استیل در خودرو سازی

بیشتر بخوانید: چرا استیل زنگ نمی زند؟

 مقاومت فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی تمیزکردن فولاد ضدزنگ آسان‌تر است

 معایب فولاد ضدزنگ

البته که به‌غیراز مزایا، معایب و نقاط منفی نیز برای استفاده از استیل در جواهرسازی وجود دارند که آشنایی با آن‌ها خالی‌ازلطف نیست. در کنار تمام مزایایی که فولاد ضدزنگ دارد، یک سری از معایب نیز به چشم می‌خورند که تولیدکنندگان باید با آن‌ها آشنا باشند.

  1. تعمیر سخت‌تر

اولین عیب در ارتباط با تعمیر جواهرات استیل است. همان‌طور که متوجه شدید فولاد ضدزنگ دارای استحکام و دوام بسیار زیادی است؛ اما همین ویژگی می‌تواند تعمیر آن را با چالش روبه‌رو کند. البته فولادهای ضدزنگ به‌ندرت به تعمیر نیاز دارند؛ به همین علت نگرانی چندان خاصی وجود ندارد.

  1. خطر آلرژی جزئی

به دلیل وجود نیکل در فولاد ضدزنگ، ممکن است بعضی از افراد حساس، با خطر آلرژی روبه‌رو شوید. البته این مشکل بسیار جزئی و نادر است. اصولاً استفاده از فولاد ضدزنگ برای جواهرات بدون خطر است؛ اما بااین‌حال درصد اندکی از افراد ممکن است با حساسیت پوستی و کهیر مختصری در تماس طولانی با استیل روبه‌رو شوند. در واقع حساسیتی که از این جواهرات مشاهده می‌کنید، همانند نشانه‌های آلرژی به نقره در افرادی است که به آن حساس هستند.

  1. وزن سبک‌تر

فولاد ضدزنگ از جمله انواع آلیاژهای استیل بوده که از نقره سبک‌تر است. البته بسیاری از افراد وزن سبک را یک مزیت در نظر می‌گیرند؛ زیرا می‌توانند با راحتی بسیار بیشتری از جواهرات مربوطه استفاده کنند. این ویژگی در جواهراتی همچون آویز و پلاک بیشتر اهمیت دارد.

مزیت‌های نقره استرلینگ

حالا که با مزایا و معایب فولاد ضد زنگ آشنا شدید، قصد داریم به بررسی جوانب و ویژگی‌های مثبت نقره استرلینگ نیز بپردازیم.

  1. طرح‌های پیچیده‌تر

نقره استرلینگ در مقایسه با فولاد ضدزنگ چکش‌خوارتر است؛ به همین علت می‌توان طرح‌های پیچیده‌تری را با ‌آن‌ پیاده کرد. البته با کمک فولاد ضدزنگ نیز می‌توان نسبت به ایجاد طرح‌های عالی و منحصربه‌فرد اقدام کرد؛ اما قطعاتی که توسط نقره استرلینگ تولید می‌شوند، می‌توانند ظاهری متمایز داشته باشند و دلیل آن نیز به ساختار نرم آن بازمی‌گردد.

 کار با استیل برای ساخت جواهرات استفاده از نقره استرلینگ برای اجرای طرح‌های پیچیده‌تر

  1. قابل‌ جلا و پرداخت

همان‌طور که اشاره کردیم نقره استرلینگ به‌مرورزمان ممکن است کدر شود یا درخشندگی خود را از دست دهد؛ اما بااین‌حال احیای آن‌ها کار راحتی است. برای برگرداندن نقره استرلینگ به درخشش صیقلی سابق خود، می‌توانید از پاک‌کننده‌های تخصصی این امر استفاده کنید.

  1. قابل‌تعمیر

نقره استرلینگ در مقایسه با فولاد زنگ نزن نرم‌تر است؛ ازاین‌رو تعمیر آن‌ نیز آسان‌تر انجام خواهد گرفت. به‌عنوان‌مثال اگر جواهر مورد نظر دچار تغییرشکل شده باشد، با کمک چکش‌کاری می‌توان آن را به شکل اولیه بازگرداند. به راحتی می‌توان حلقه‌هایی به زنجیر نقره اضافه و کم کرد و همچنین پرداخت‌کاری خراش‌ها نیز به راحتی امکان‌پذیر است.

  1. ایجاد درخشندگی خاص

هر چند نرمی نقره استرلینگ باعث می‌شود تا جواهرات به‌مرورزمان کیفیت سطح اولیه خود را از دست دهند؛ اما بااین‌حال ظاهر فرسوده‌ای که ایجاد می‌شود، می‌تواند برای برخی سلیقه‌ها جذابیت‌ خاص خود را داشته باشد.

  1. مقرون‌به‌صرفه‌تر از طلا

نقره استرلینگ در بین فلزات گران‌بها جای می‌گیرد؛ اما بااین‌وجود قیمت و ارزشی پایین‌تر از طلا دارد؛ ازاین‌رو اگر به دنبال فلزی گرانبها هستید که علاوه بر کیفیت خوب، مقرون‌به‌صرفه نیز باشد، می‌توانید از نقره استرلینگ بهره ببرید.

بیشتر بخوانید :  کاربرد ورق استیل در لوازم خانگی

معایب نقره استرلینگ

تا اینجا توانستید با مزایای نقره استرلینگ و مزایا و معایب فولاد ضد زنگ و ورق استیل آشنا شوید؛ اما جا دارد که با معایب نقره استرلینگ نیز آشنا شوید. در لیست زیر می‌توانید برخی از این معایب را مشاهده کنید:

  • احتمال خراشیدگی روی آن‌ها بیشتر است.
  • ازآنجایی‌که سطح نقره به راحتی اکسید می‌شود ، سطح آن به‌مرورزمان کدر خواهد شد.
  • ممکن است آلرژی‌های جزئی برای بعضی افراد ایجاد کند.
  • با اینکه از طلا و پلاتین ارزان‌تر است، ولی از فولاد ضدزنگ گران‌تر بوده و دوام کمتری دارد.

نقره استرلینگ چیست بررسی معایب نقره استرلینگ

برای مشاهده قیمت و خرید میلگرد استیل از فروشگاه آنلاین استیل رخ کلیک کنید

قیمت میلگرد استیل

سخن آخر

در این مطلب از بلاگ استیل رخ سعی کردیم شما را با مزایا و معایب فولاد ضد زنگ و نقره استرلینگ در صنعت جواهرسازی آشنا کنیم. به‌طورکلی نیازی نیست بین فولاد ضدزنگ و نقره استرلینگ یک گزینه را انتخاب کنید؛ زیرا هر کدام نقاط مثبت و منفی خود را دارند که باعث می‌شوند از آن‌ها در ساخت جواهرات مختلف بهره برده شود. استفاده از آلیاژ مناسب فولاد ضدزنگ یا استنلس استیل در جواهرسازی روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و امروزه برندهای معتبر عرضه کننده جواهرات ارزان قیمت توجه بیشتری به این آلیاژ همه کاره دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره‌ی محصولات سوالی دارید؟ از ما بپرسید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp یکی از کارشناسان را انتخاب کنید