افزایش 60 درصدی قیمت نیکل چه تاثیری در بازار دارد؟

نیکل یکی از شدیدترین نوسان‌‌های قیمتی خود را در روزهای اخیر تجربه کرده است. این فلز با بیش از 10 هزار دلار افزایش در یک روز به ارزشی برابر با بیش از 40 هزار دلار در هر تن رسید که بالاترین قیمت در 15 سال گذشته و بیشترین افزایش قیمت نیکل روزانه در 35 سال اخیر بوده است. با این مطلب از بلاگ استیل رخ همراه باشید.

افزایش قیمت نیکل

قیمت نیکل در روز دوشنبه (16 اسفند 1400) جهشی 60% داشت. این اتفاق یکی از شدیدترین نوسانات در بازار فلزات بود. اما دلیل اهمیت این اتفاق چیست و چه صنایعی تحت تاثیر افزایش قیمت نیکل قرار می‌گیرند؟

جهش 60% قیمت نیکل در بازار فلزات موجب شد که این فلز با بیش از 10 هزار دلار افزایش به ارزشی برابر با بیش از 40 هزار دلار در هر تن برسد. این عدد بالاترین قیمت نیکل در 15 سال گذشته و بیشترین افزایش قیمت روزانه آن در 35 سال اخیر بوده است.

روسیه یکی از بزرگترین تامین کنندگان نیکل در جهان است. ترس از تحریم‌ها علیه روسیه و ناتوانی در انتقال نیکل از این کشور، بازار را تحت فشار قرار داده و سبب ترس از کمبود این فلز شده است. اوضاع در بازار نیکل به سرعت دگرگون شد. زیرا فروشندگان دیگر تمایلی به عرضه نداشتند که منجر به جهش شدید قیمت ها در معاملات جهانی شد. بسیاری از فروشندگان دست نگه‌داشتند تا تغییرات بازار را ارزیابی کنند.

بیش از 70% از نیکل عرضه شده در تمام دنیا صرف ساخت فولاد زنگ‌نزن یا همان استنلس استیل می‌‌شود. درصدی از آن نیز برای ساخت باتری‌های خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود. بازاری که در سال‌های اخیر رونق گرفته است. در حال حاضر، تنها حدود 7% از نیکل عرضه شده به تولیدکنندگان باتری اختصاص می‌یابد. اما با توجه به گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی، رشدی تصاعدی در مصرف نیکل برای باتری این خودروها پیش‌بینی می‌شود.

روسیه حدود 6% از نیکل را در جهان تامین می‌کند. اما اهمیت روسیه در این صنعت بسیار بالاتر از نقش 6% آن است. شرکت MMC Norilsk Nickel PJSC روسیه، که معادن شمال سیبری را در اختیار دارد، حدود 17% از نیکل موسوم به “کلاس 1″ جهان را تامین می‌کند، نیکلی با خلوص بسیار بالا که برای ساخت باتری‌ها مناسب‌تر است. این نوع از نیکل با خلوص بالا تنها در مکان‌های محدودی در جهان یافت می‌شود.

همانگونه که در تصویر زیر می‌بینید، بیشتر معادن نیکل دنیا، به شکل لاتریت (Laterit) است از آنها نیکل با خلوص پایین یا نیکل کلاس 2” استخراج می‌شود. این نوع نیکل در اندونزی و فیلیپین به وفور یافت می‌شود. اما روسیه دارای معادن نیکل سولفیدی با خلوص بالا (حدود 99.8%) است.

بیشتر بخوانید: اهمیت نیکل در صنعت استنلس استیل

 

بیشتر بخوانید :  انواع ورق استنلس استیل و ویژگی‌های آنها

سخن آخر

افزایش قیمت نیکل، مانند هر کالای اصلی دیگری که در بخش تولید مورد نیاز است، فشار زیادی بر صنایع در سراسر جهان وارد می‌کند.

بازار نیکل پیش از حمله روسیه به اوکراین، نیز به دلیل تقاضای زیاد از سوی تولیدکنندگان فولاد زنگ نزن و تولیدکنندگان باتری و محدودیت عرضه از سوی اندونزی، بزرگترین تولیدکننده نیکل، تحت فشار بود.

همین امر باعث شده بود شرکت‌‌های خودروسازی بزرگ مانند شرکت تسلا به دنبال جایگزین‌های ارزان‌تری باشند (انواع کاربرد ورق استیل در صنعت خودروسازی) تا دیگر نگران هزینه بالا و در دسترس نبودن نیکل و کبالت نباشند. شرکت‌های Stellantis NV و Volvo Group ، تولید کنندگان خودروی جیپ، نیز قبلا هشدار داده بودند که افزایش قیمت مواد خام در این صنعت منجر به ایجاد مشکلاتی در زنجیره تامین و افزایش قیمت نهایی خودرو می‌شود.

تحلیلگران دویچه بانک به سرپرستی کریستوف لاسکاوی در گزارشی در 3 مارس نوشتند: « به دلیل جنگ روسیه با اوکراین، قیمت مواد خام در حال افزایش است که موجب افزایش قیمت‌ ها بیش از پیش می‌ شود.»

برگرفته از: .business-standard و washingtonpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره‌ی محصولات سوالی دارید؟ از ما بپرسید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp یکی از کارشناسان را انتخاب کنید